Meniu

Ne pare rău, nu există nimic în coș.

Strategii de lectură pentru copii

Strategii de lectură pentru copii

Copilului tău îi place să citească? Chiar dacă uneori acest lucru poate fi dificil, cel mic poate face din procesul lecturii ceva ușor și distractiv atâta timp cât folosește niște strategii simple și concentrate pe „problemă”. Lectura are rol ortobiontic, așa că învățarea va deveni din ce în ce mai ușoară pe măsură ce copilul va înțelege ce trebuie să facă.

 

↘ Strategii de lectură

Strategiile de lectură îl pot ajuta pe copil să înțeleagă și să asimileze mai ușor ceea ce citește. Multe dintre strategiile de lectură sunt intuitive și pot fi folosite în mod natural în timpul lecturii. A înțelege ușor textele citite înseamnă a parcurge prima etapă importantă din procesul învățării. Așadar, nu ezita să îl încurajezi pe copilul tău să le foloseasca atunci când citește, indiferent de domeniul abordat de lectură și să îi insufli pasiunea pentru cărți.

education, elementary school, learning and people concept – group of school kids with pens and notebooks writing test in classroom

►►► Activarea cunoștințelor anterioare

Înainte de a citi, recomandă-i copilului să își răspundă la întrebarea „Ce știu deja despre acest subiect?”. Astfel, îi va fi mai ușor să rețină informațiile noi. A anticipa anumite lucruri sau care sunt informațiile noi care urmează să fie prezentate, îl ajută pe copil să se mențină implicat în lectură, dar și să rețină mai bine ce citește.

Analogiile pot fi foarte folositoare și în acest fel își va da seama că știe anumite lucruri, doar că trebuie să le organizeze mai bine. El trebuie să înțeleagă că lectura nu este un proces greu, doar că necesită timp pentru a vedea imaginea de ansamblu.

 

►►► Gânditul cu voce tare

A gândi cu voce tare este un lucru foarte important deoarece pe de o parte, copilul se va auzi pe el și își va putea da seama dacă și-a organizat bine informația în minte și pe de altă parte, va vorbi din ce în ce mai mult și își va dezvolta limbajul, vocabularul etc. Atunci când vrea să rezume ce a înțeles sau când vrea să își clarifice nelămuririle, poate gândi cu voce tare.  Acest lucru îl va ajuta să se concentreze asupra gândurilor și să urmărească mai ușor ideile.

 

►►► Sumarizarea

La finalul unui capitol sau al unei lecții, este important să scoată în evidență ideile principale pe care le-a citit. Poate, de exemplu, ca după lecturarea unui capitol, să treacă pe o foaie de hârtie 5-6 idei principale și ulterior va adauga informații suplimentare dacă simte nevoia.

►►► Vizualizarea

Majoritatea lecturilor activează imaginația. Mulți copii au memoria vizuală foarte dezvoltată și a vizualiza lucrurile pe care le citesc ajută foarte mult. Atunci când va citi ceva ce trebuie să învețe sau când trebuie să înțeleagă și să asimileze informații noi, este posibil ca vizualizarea să aibă loc mai greu. De aceea, îi poți recomanda copilului să își acorde suficient timp pentru a-și forma în minte imagini bazate pentru ceea ce a citit.

 

►►► Întrebările

Întrebările rezolvă multe probleme. Înainte de a începe lectura, copilul se poate gândi la anumite întrebări referitoare la materialul pe care îl va citi. În timpul lecturii, de asemenea, poate formula întrebări referitoare la ceea ce a citit și la ce urmează să citească, iar la final, poate formula întrebări de evaluare a înțelegerii, dar și întrebări privitoare la utilitatea practică a informațiilor citite. După ce a terminat tot materialul de citit, poate să spună întrebările cu voce tare și să verifice dacă știe răspunsurile sau unde ar mai trebui să se documenteze.

 

►►► Evaluarea înțelegerii

Metacogniția îl ajută pe copil să aibă control asupra propriului proces de învățare și să îl îmbunătățească. Înseamnă a gândi despre propria gândire: prin metacogniție se poate evalua cât de bine a înțeles o informație nouă, unde s-a greșit sau cum poate memora mai ușor. Memorarea îi sperie de obicei pe copii. Dar dacă folosește niște structuri logice, procesul de memorare se va finaliza fără ca cel mic să-și dea seama.

 

►►► Parafrazarea

După ce află o informație nouă sau citește un text la prima vedere, copilul poate reformula ce a citit, folosind cuvintele proprii. Astfel, se va asigura că a înțeles corect și își va dezvolta și abilitățile de vorbire, discurs și organizare a informațiilor.

 

►►► Folosirea graficelor, a tabelelor și a diagramelor

Dacă nu funcționează cititul cu voce tare sau pur și simplu copilul are în față un text mai dificil, poate ar ajuta un desen pe care tot el să-l facă. Acest lucru l-ar apropia de informație și ar putea să-și organizeze mai bine structurile de învățare. Atunci când unele informații sunt exprimate sub formă de diagrame sau grafice ori sunt organizate sub formă de tabel, aceste instrumente pot ajuta învățarea, dacă nu sunt folosite în mod excesiv.

►►► Stabilirea unui scop

Niciun copil nu va învăța degeaba. Trebuie să existe un scop care să-l motiveze să poată să-și ducă la bun sfârșit sarcinile. Întotdeauna un scop bine definit va face ca învățarea să fie un succes. Astfel el își va concentra energia, efortul și atenția.

 

►►► ISI (încheiere – sumarizare – întrebare)

Metoda încheiere – sumarizare – întrebare presupune oprirea din lectură, sumarizarea informațiilor noi și întrebările aferente textului/materialului citit. Întrebările pot fi verificate sau legate de nelămuririle pe care el are copilul.

Desigur că pentru a lectura, copilul trebuie în primul rând să își dezvolte gustul pentru lectură. Când este ceva ce îi place, procesul de învățare va fi mai ușor. Prin forță și violentă nu se vor putea fixa aceste abilități. Astfel, primul pas pentru o mai bună lectură este educarea gustului pentru lectură.

Scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *